Az extrémsport magazin
   Megosztás Twitteren
 

Motorsportok

Motoros Trial
2008-07-23
Keresztezz egy szöcskét egy motorral, állíts rá egy embert és kész!

 A trial a technikai sportok között vélhetõen a legolcsóbb. Nagyon kevés karbantartást igényel és a felszerelés sem kerül vagyonokba. A motorok az igénybevételhez képest túl vannak méretezve, a motor nem pörög, nincs nagy sebesség, így mondhatjuk hogy örök életû gépek. A ruházat és védõfelszerelés speciális, ezért azokon nem nagyon lehet spórolni.

Sisak: A sisak nyitott, a kilátást nem zavarja, a hangokat jól beengedi, a szokványos sisakokhoz képest sokkal jobban szellõzik, hiszen nincs menetszél. Ruházattal támasztott követelmények közül a legfontosabb a kényelem. Elsõ rangú kérdés hogy mennyire tudunk mozogni a motoron. Gondolj csak bele mi mindent kell testsúlyáthelyezésekkel megoldani. Ráadásul egy verseny eltarthat 4-5-6 órát is, ahol egyszerûen nem megengedett hogy kényelmetlen, vagy merev legyen a ruha. Még a zokninak is tökéletesnek kell lennie. Éppen ezért közkedveltek az elasztikus, testhezálló ruhák. A nadrágnál fontos a kb térd környékén található szivacsos bélés, amit kívülrõl erõs anyaggal vontak be. Ez egyrészt a mozgásoknál védi a lábat, másrészt a kipufogó és motor melegétõl is óv, ami trialban nagyon fontos, hiszen nem ér combközépig a motor. A mez hosszú ujjú, hiszen védenie kell az ágaktól, bokroktól, fontos hogy jól szellõzzön. A sisakokról további infó itt.

A kesztyû nagyon fontos. Itt is fontos a kényelem és az elasztikusság, de nagyon fontos a tenyér és az ujjak kiképzése, mert egyrészt a legcsekélyebb mértékben sem csúszhatnak hiszen 1, vagy 2 ujjal fogjuk a féket és kuplungot, és nem megengedett a legkissebb csúszás sem. Másrészrõl viszont védenie kell a kézfejet a becsapódó ágaktól. Nem hordunk protektort, szemüveget, vesevédõt és semmi olyat ami akadályoz a mozgásban. Extrém sziklás terepen, vagy új dolgok gyakorlásánál elõfordul minimális mennyiségû védelem, de egyébként felejtõs.

Talán a legdrágább és egyik legfontosabb kérdés a gumi. Motorostól és motorozással töltött óráktól függõen 1-2 hátsó gumicsere beeshet egy évben. Az egyetlen igazán jó gumi a Michelin x11, ami egyébként nemzetközi versenyeken elõírás is. Ettõl eltérõ gumik használata bizonyos terepeken nem okoz gondot, illetve edzésre költséghatékonyság miatt használható. Bõvebb információk a felszerelésrõl itt!

A motoros Trial története extreme, sport, extrém, sportok, outdoor, trial, triál, motor

A motoros trialsport nagyon nagy múltra tekint vissza. Majdnem 100 évvel ezelõtt rendezték az elsõ versenyt, akkor még a motorok tartóssága és a motorosok állóképessége, kitartása volt az elsõdleges tényezõ. Azóta a sport nagyon átalakult, de ez a verseny a világháborúkat és sok változást túlélve ma is a legnépszerûbb, legnagyobb, legkeményebb verseny a trialban.

A trial lényege az akadályok leküzdése, a tökéletes teljesítmény, a hiba nélküli motorozás. - ezért pl. a verseny elõtt tilos a pályán motorozni. Próba nélkül is tökéletesen kell teljesíeni -

 

Triál eredete

Európában a 60-as években erõsödött fel a trial iránti igény. Annyira,hogy 1964-ben "Challenge Gouthards" nevû bajnokságot rendeztek, melyet az elsõ posztvilágbajnokságként tartanak számon. Ezt természetesen egy angol, Don Smith nyerte meg egy Greeves nyergében. A régi nehéz vasakkal (180-200 kg körüli versenysúly!) persze még lanyha domboldalakon keringõztek svájcisapkás nagyapáink, mai szemmel még szûknek sem nevezhetõ kanyarokban.

Az elsõ valódi bajnokságot 1968-ban Sammy Miller ( õ is angol...) nyerte egy Bultaco-val. Ezt akkor Európa bajnokságként titulálták, még 7 éven át Minden évben brit versenyzõ nyerte...1975-ben lezajlott az elsõ Világbajnokság.

Az elsõ hivatalos világbajnok így Martin Lampkin lett, annak a Dough Lampkinnak az apja, aki nemrég zsinórban nyert 7 (!) világbajnoki címet. Más nemzetek is felzárkóztak, angol világbajnoka a trialnak pedig az ifjabb Lampkin csúcsratöréséig nem is lett. A finn Vesterinen zsinórban háromszor lett világbajnok, majd USA-beli, svéd és francia versenyzõk váltogatták egymást a belga Lejeune 80-as évek közepén bekövetkezett tündökléséig.

Jordi Tarres volt a legenda, aki tökéletesen megváltoztatta azt az elképzelést, hogy a fizika határok közé szorítja az embert és motorját. Õ volt az elsõ, aki kidolgozta, hogyan kell felugratni függõleges falakra, ugrálni kõrõl-kõre megmutatva ezzel az utat a ma oly népszerû "Indoor Trial" felé.

Tarres 7-szer lett világbajnok 1987 és 1995 között, igaz, nem zsinórban, mint késõbb Lampkin.

A 90-es évek elején megjelent a deltabox aluváz, a hidraulikus kuplung, a vízhûtés és a fordított teleszkóp. (Ez utóbbit hamarosan vissza is fordították...) Kialakult a ma ismert trialmotor formája: alacsony súlypont, kis fordulatú, nyomatékos kétütemû motor, elõl-hátul tárcsafék, olajos kuplungvezérlés.

A trial indoor változata az ezredfordulóra végleg belopta magát televíziónkba, az új generáció éllovasait már innen ismerjük. Lampkin trónfosztása után - amit a japán Fujinami követett el 2004-ben - a spanyol armada csap le újra. Raga, Freixa, Cabestany, Fajardo csak a legnagyobb nevek. Az angolok továbbra sem adják fel, és végre Blazusiaknak köszönhetõen kelet-európai versenyzõ is tartozik a felsõ 15-be.

 

A technika

A leggyakrabban használt változat: kétütemû270-290ccm, 25LE, 5-6 sebesség, puha rugózás, 68-70kg, iszonyatos nyomaték, hidraulikus kuplung. Max. sebesség 100km/h körül. A gumik /fõleg MICHELIN X11/ nyomása 0,3-0,5 bar. Alacsony súlypont, teljesen egyenlõ súlyelosztás, mely pótsúlyokkal korrigálható. Ez az ideális gép, ezt a konfigot használják a "nagyok" is. Van ezen kívül gyerekeknek kismotor 50-80ccm, ifi 125-150, és a kezdõknek 250-es. Ez azért jobb, mert nem olyan agresszív, „ugrálós”. Ja, és mazóknak és túlsúlyosoknak 320-370ccm-es.

 

Szabályai, pályák fajtái

Ma a szabályok viszonylag bonyolultak. Egy versenyen, vagyis egy pályán több szekció van. Ezek azok a pályarészek, ahol a pontozásos, éles motorozás zajlik. Minden szekciót többször kell teljesíteni. Az hogy egy versenyen hány szekció van, nagyon változó. Általában 5-14 között, de a szabályzat leírja a szekciók összes hosszát. A megtett körök száma is változó, de beleszámít a szekciók hosszába, ezért viszonylag ez is korlátozott. VB-ken kb14 szekció, kb. 2 kör a jellemzõ, de általában azért 5-8 szekció, 3-6 kör az általános. A versenyzõk egyedül vannak a szekciókon. Mindig az akadályokkal és önmagukkal küzdenek, sosem a vetélytársaikkal.

A pontozás is elég bonyolult. Különbözõ szintû hibák vannak. 1 hibapont jár ha letesszük a lábunkat, vagy kisebb hibát ejtünk. Ha kétszer tesszük le, akkor két pont, ha háromszor, akkor három, de ennél több hibapontot egypontos hibákból nem lehet gyûjteni, tehát ha 10-szer leteszem a lábam, akkor is csak 3 pont. Vannak komolyabb hibák, min a nyomvonal elhagyása, vagy pl. a saját nyomvonal keresztezése, ami szintén tilos és persze az esés. Ezek 5 pontosak. 5 pontnál többet egy szekción csak akkor lehet szerezni ha a versenyzõ büntetõpontokat érdemel ki, ami járhat idõtúllépésért, vagy pl. a pálya rongálásáért.

 

extreme, sport, extrém, sportok, outdoor, trial, triál, motor Lábletétel

A pontokat összesítik és felállítják a s

 Megosztás az iWiW-en  Megosztás Twitteren
Legújabb cikkek
Zseniális freestyle jégkori videó Magyarországról A Nagyerdei korisok legfrissebb videója is igen ütősre sikeredett (már az előző sem volt kutya), már alig vártuk hogy megjelenjen, és nem is ...
Sörözés Level 1000 Az megvolt, hogy minden sörnyitó? :) Télen is lehet stílusosan fogyasztani, persze csak mértékkel, és ha elmúltál 18! ;)   //   ...
Karo Swen - Rúdtánc (videó) Ettől a csajtól szó szerint eláll a lélegzeted! Csatlakozz hozzánk Facebook-on is! Ha tetszett, nyomd meg a gombot! ...
Damien Walters - Gravity Games (Videó) Damien Walters akrobata, parkour mester és kaszkadőr legfrissebb kisfilmjében sem kellett csalódnunk!   Csatlakozz hozzánk Facebook-on is! ...
Ken Block - Gymkhana7 (videó) Ken Block Legújabb Gymkhana videójában egy öreg Ford Mustanggal csapatja Los Angelesben. Csatlakozz hozzánk Facebook-on is! Ha tetszett, ny...
Hírlevél
E-mail cím:


Szezonális ajánló
Swamp soccer
Swamp Soccer
A Mocsárfoci
Stowboard
Stowboard
Az összecsukható gördeszka
Guminős úszás
Guminős Úszás
Úgy tűnik az oroszoknál hiánycikk a gumimatrac...
  • Blob
    Blob Kipróbáltuk a Blob-ot, király volt!
  • Gauswheel teszt
    Gauswheel teszt Kaptunk egy Gauswheel-t és játszottunk vele kicsit.
  • Flowboard
    Flowboard Kipróbáltuk Sanchez-zel a 14 kerekű downhill gördeszkát.
  • SledDogs hókori teszt
    SledDogs hókori teszt Kipróbáltuk, rákattantunk, mert hóban korcsolyázni nagyon jó móka!
  • Lézerharc teszt
    Lézerharc teszt A Laserforce arénája nem gyerekeknek való. Vagyis nem csak nekik.
  • Viiroll teszt
    Viiroll teszt Elmentünk, teszteltük, megérte! Különleges kori Magyarországról.
  • Defendo teszt
    Defendo teszt Hogyan védd meg magadat egy szórakozóhelyen? Megnéztük, tanultunk belőle.
  • Barlang Airsoft
    Barlang Airsoft Lementünk a föld alá szétlőni egymást játékból. Azóta is járunk.
A szerkesztők előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a lap részeinek vagy egészének feldolgozása, beleértve a weblapon szereplő összes cikket, adatot, elérhetőséget és képet is.
© Extremesportok.hu 2012